Jag sa ju det!

Stora skriverier om att svenska folket kastar mat i onödan. Och jag kan bara hålla med! Jag skiter fullständigt i vad det står för datum på förpackningarna. Jag tittar och ser hur maten ser ut och luktar istället.  

* Mjölk håller upp till en vecka och ännu längre efter bäst före-datumet om den förvaras kallt.  = Ställ inte fram mjölken varje gång ni skall använda den. Ta med glaset till kylen istället och häll upp. 

* Skivad skinka har i alla fall fem dagars extra hållbarhet, ännu längre om den förvaras i fyra graders kyla. = Lukta på den! Och samma sak här, du behöver inte ha den liggandes framme en timme varje morgon till frukost. Det är detta varmt/kallt/varmt som gör den dålig.

  * Ost blir bara bättre ju längre den lagas. = Där kan jag nog inte riktigt hålla med. Vi använder lättost och den blir inte bättre utan bara smuligare med tiden.

 *  Bröd kan man äta ända tills det möglar vilket ju syns väl. = Och lägger man det i kylen möglar det inte lika fort som om du har det framme. Att tex lägga bröd i skåpet ovanpå kylen är rena döden! Då blir brödet dåligt på ett par dagar. Bröd man köper idag är så fullproppade med tillsatser så de kan mycket väl hålla sig i minst en vecka utan problem.

  * Falukorv har minst fem dagars extra hållbarhet, ännu längre om den förvaras i fyra grader. = Fast jag fryser min i färdiga bitar så är det lättare att plocka fram lagom mängd.

  * Ägg måste märkas med bäst före-datum 28 dagar efter värpningen men håller minst en månad efter datumet. = Ägg håller i ungefär 100 år. Iaf i mitt kylskåp. Jag har ingen aning om ålder på äggen hemma eftersom jag köper dem lösa och ej i kartong. Men jag har aldrig fått tag på ett ägg som är dåligt även om jag vet att det legat 2-3 mån.

 * Juice håller minst två veckor efter bäst före-datumet. = OM den inte stått framme. Eller i tillbringare i kylen för då kan den ta smak av annat. Juice jäser. Luktar den jäst så är den inte bra. Luktar den surt/syrligt är den ok.


Jag lovar att jag skulle kunna servera bara utgångna grejer hemma och ingen skulle märka nånting. Gissa hur många gånger jag öppnat nya mjölken, hällt från den gamla frp och sagt till barnen att det är den nya? För de går annars ofelbart direkt till vasken med mjölken och häller ut den om datumet gick ut igår *suck*

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article4789439.ab


Kommentarer
Postat av: Ullas mamsen

Hörrö du jenny ett till tips om man har skivat bröd kan man ha det i frysen i ett halvår och man kan ta fram bara de skivor man räknar med skall gå åt och det tinar snabbt i rumstempratur och man kan ju rosta det ...inte bara fransbröd alla slags bröd passar i bröarosten hehehe...då slipper vi mögel på det ...kram påre då runt lilla magen :-)

2009-04-01 @ 23:19:38
URL: http://jagenq.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0